Superbikes

TARMAC S-WORKS!
Een zogenaamde superbike, het allerbeste.
Het harmonieuze samenspel tussen gewicht, lichtlopend lagerwerk (van ceramic speed) en het stijve bracket zorgen voor zeer snelle acceleratie. Daarnaast heeft deze SL6 aerodynamische vormen meegekregen van de Venge, de echte aerobike in de Specialized familie. De Tarmac is daarmee in de all round klasse het snelst als het gaat om luchtweerstand.

De Tarmac staat op vele favorieten lijstjes van de experts. Het agressieve frame en de buitengewone handelingssnelheid maken hem zeer populair en zorgt voor bekijks op de weg.

Kijken we naar de shape van het frame valt de laag ingezette achterbrug op. Deze vangt trillingen en schokken beter op dan een hoger aangezette achtervork waardoor ook in comfort is gewonnen.

Het meest bijzonder is echter dat Specialized helemaal niets heeft opgeofferd voor meer comfort. Het toegevoegde comfort neemt niets weg van het super lekkere rijgevoel dat de fiets zo fijn maakt om op te rijden. Geen enkele flex of gewurm op de weg.

Met het prijskaartje verwacht je ook een top afmontage, Specialized maakt dit waar met eigen componenten die briljant ontworpen zijn. Met als meest in het oog springende Specialized Power Cranks. Het is geen geheim dat het 4iiii technologie is met een door Specialized zelf ontworpen kast die beter beschermt tegen water. Het pairen met de Specialized app is kinderlijk eenvoudig.

De Roval CLX 50 wielen zijn een van de beste in de markt. Ze hebben een voelbare stijfheid en als je de benen stilhoud rollen ze gezwind door. Wat weer goed is voor het gemiddelde. Het zijn vooral het frame en deze wielen waaraan deze fiets zijn uitzonderlijke kwaliteiten dankt.

De fiets werd geleverd met een extreem lichtgewicht 44 cm S-Works shallow bend stuur, deze breedte ligt niet helemaal in lijn met een pure racebike waardoor wij het stuur hebben vervangen door een 42 cm variant.

Als conclusie kunnen we stellen dat de fiets je elk moment pushed om sneller te gaan maar zonder het gevoel het vertrouwen te verliezen. Met de schijfremmen hou je elke controle.
Dit exemplaar is 6 maanden oud en in nieuwstaat.

   

 

BIANCHI SPECIALISSIMA

Mogen we aan u voorstellen, een klassieker zonder schijfremmen dit keer, dat mag ook wel in dit geval want we hebben hier een Bianchi met een rijk verleden.

Mi chiamo Specialissima!  Één van de beroemdste racefietsen aller tijden. De groten der aarde, de wielerlegendes, hebben geschiedenis geschreven op deze eveneens legendarische racefiets.

Messcherpe handling en robuuste rij-eigenschappen maken deze bike verslavend om op te rijden. En wij kunnen daar een dikke streep onder zetten, het is echt zo!

Dit icoon in cycling bevindt zich aan de top van het wensenlijstje van vele liefhebbers. Zijn strakke, celeste carbon frame, met zijn vloeiende lijnen en ronde buizen maken het een opvallende verschijning in het peloton waar tegenwoordig de agressieve aero vormen en oversized carbon buizen de boventoon voeren. Het is een klassiek ogende bike die, in looks tenminste, het aerodynamische geweld en agressieve vormgeving heeft gemeden.

Het is te veel gezegd dat de Specialissima helemaal aan de aerodynamische gedachte voorbij gaat. De integratie tussen voorvork en frame, de strakke lijnen rond de  zitbuis en verbindingen voorin het frame zijn zeer vloeiend. Men heeft zich er bij het ontwerpen echter niet zoveel zorgen om gemaakt als bij de meer recente aero racefietsen.

Wat hij dan al dan niet heeft aan aero shapes maakt hij meer dan goed in zijn robuuste prestaties.  De stijfheid in het carbon frame is van een waarde waar andere merken van dromen. Dit geeft de fiets een ongelooflijk snelheidsgevoel met dien verstande dat ondanks de countervail technologie deze bike iets meer meegeeft van de weg dan bijvoorbeeld de Specialized Tarmac S-Works. Geen probleem want met de 28 mm banden is hier nog weinig van te merken.

 

 

Deze fiets heeft door al deze eigenschappen de spirit van een echte racemachine…als je hem kan handelen. Zowel op het vlakke en vooral ook in beklimmingen geeft hij geen krimp en is zo strak als een snaar. Het gewicht van 6,75 kg met een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo WTO 45 wielen schaart hem zeker onder klimmers.

 

 

Lezen we de reviews dan worden ook de daalcapaciteiten van deze Bianchi geroemd. Mede door de directe handling is hij met gemak door de bochten heen te sturen ongeacht de percentages.

We noemden het al even, onze fiets is met Campagnolo Super Record uitgerust.  De romantiek die gepaard gaat met het rijden van een Bianchi vraagt hier ook wel een beetje om vinden wij. Het feit dat hij alleen met velgremmen te leveren is doet de fiets niets te kort, zo hoort een klassiek ogende racefiets te zijn en de velgremmen werken excellent.

Tenslotte de Campagnolo wielen, deze dragen ongetwijfeld ook bij aan de fantastische handling van deze superbike. Ze zijn stijf, rollen op lagers van zeer hoge kwaliteit en de looks, ja wie zal het zeggen, wij vinden het een echte beauty.