Fiets van de week Bianchi Specialissima

Mogen we u even voorstellen, een klassieker zonder schijfremmen dit keer, dat mag ook wel even want we hebben hier de Bianchi met een rijk verleden.

Mi chiamo Specialissima!  Één van de beroemdste racefietsen aller tijden. De groten der aarde, de wielerlegendes, hebben geschiedenis geschreven op deze eveneens legendarische racefiets.

Messcherpe handling en robuuste rij-eigenschappen maken deze bike verslavend om op te rijden. En wij kunnen daar een dikke streep onder zetten, het is echt zo!

Dit icoon in cycling bevindt zich aan de top van het wensenlijstje van vele liefhebbers. Zijn strakke, celeste carbon frame, met zijn vloeiende lijnen en ronde buizen maken het een opvallende verschijning in het peloton waar tegenwoordig de agressieve aero vormen en oversized carbon buizen de boventoon voeren. Het is een klassiek ogende bike die, in looks tenminste, het aerodynamische geweld en agressieve vormgeving heeft gemeden.

Het is te veel gezegd dat de Specialissima helemaal aan de aerodynamische gedachte voorbij gaat. De integratie tussen voorvork en frame, de strakke lijnen rond de  zitbuis en verbindingen voorin het frame zijn zeer vloeiend. Men heeft zich er bij het ontwerpen echter niet zoveel zorgen om gemaakt als bij de meer recente aero racefietsen.

Wat hij dan al dan niet heeft aan aero shapes maakt hij meer dan goed in zijn robuuste prestaties.  De stijfheid in het carbon frame is van een waarde waar andere merken van dromen. Dit geeft de fiets een ongelooflijk snelheidsgevoel met dien verstande dat ondanks de countervail technologie deze bike iets meer meegeeft van de weg dan bijvoorbeeld de Specialized Tarmac S-Works. Geen probleem want met de 28 mm banden is hier nog weinig van te merken.

 

 

Deze fiets heeft door al deze eigenschappen de spirit van een echte racemachine…als je hem kan handelen. Zowel op het vlakke en vooral ook in beklimmingen geeft hij geen krimp en is zo strak als een snaar. Het gewicht van 6,75 kg met een Campagnolo Super Record groep en Campagnolo WTO 45 wielen schaart hem zeker onder klimmers.

 

 

Lezen we de reviews dan worden ook de daalcapaciteiten van deze Bianchi geroemd. Mede door de directe handling is hij met gemak door de bochten heen te sturen ongeacht de percentages.

We noemden het al even, onze fiets is met Campagnolo Super Record uitgerust.  De romantiek die gepaard gaat met het rijden van een Bianchi vraagt hier ook wel een beetje om vinden wij. Het feit dat hij alleen met velgremmen te leveren is doet de fiets niets te kort, zo hoort een klassiek ogende racefiets te zijn en de velgremmen werken excellent.

Tenslotte de Campagnolo wielen, deze dragen ongetwijfeld ook bij aan de fantastische handling van deze superbike. Ze zijn stijf, rollen op lagers van zeer hoge kwaliteit en de looks, ja wie zal het zeggen, wij vinden het een echte beauty.